12de CinemAsia Film Festival programma bekend

Vandaag maakt CinemAsia het complete film programma van deze 12de festival editie bekend, die van 5  – 10 maart in de filmtheaters Kriterion, Rialto, LAB111 en in NEVERNEVERLAND (De Punt) in Amsterdam te beleven is.  Als het enige Pan-Aziatische film festival in Nederland maakt het festival onder de artistieke leiding van Maggie Lee een ontwikkeling door en presenteert dit jaar maar liefst 35 feature films uit 14 Aziatische landen, waarvan er 3 een internationale en 12 een Europese première vieren tijdens het festival. Het film programma biedt het publiek een ruime keuze aan genres – blockbusters, art-house films en documentaires geven een genuanceerde blik op het dynamische continent Azië.

Van politiek drama, komedie, thriller, documentaire, liefdesfilm en horror toont het festival films van een doorgaans nieuwe generatie makers, geselecteerd op hun uitmuntende artistieke kwaliteiten, hun maatschappelijke relevantie en hun successen bij o.a. de Golden Horse Awards, het Aziatische pendant van de Oscar Awards. Het complete film programma staan vanaf vandaag online. Lees HIER.

Thematische Focus 2019: Little People –  Big World

Onder dit thema brengt het festival gemarginaliseerde kinderen uit Azië in beeld en worden films vertoond waar individuen de hoofdrol spelen, die hun plek binnen de complexe geglobaliseerde wereld proberen te veroveren. Voorbeelden van deze thematische focus zijn de indrukwekkende debuutfilm Guang van regisseur Shio Chuan-quek en winnaar van drie prijzen op het Chinese Young Generation Film Forum 2018. Guang, vertaalt licht, vertelt het verhaal van de autistische Wen-guang (Kyo Chen) en zijn jonge broer Didi (Ernest Chong) die Wen-guang opvoedt na de dood van hun moeder.
Maar ook Wushu Orphans (Europese première), van regisseur Huang Huang, die met dit aangrijpende debuut de Spirit of Asia Award bij het Tokyo Film Festival won. De film speelt in Henan, waar de grootste vechtsportschool van het land staat. Het is een droomfabriek van ‚action superstardom‘, maar achter de verbazingwekkende gesynchroniseerde kungfu scenes, schuilt een sarcastische kritiek op het resultaat-gedomineerde onderwijssysteem en een maatschappij die conformiteit bevordert.

Opening en Closing films | Nieuwe programma sectie OISHII Asia

’Oishii’ is het Japanse woord voor ’lekker‘. In deze nieuwe programma sectie van het festival kan het publiek dit jaar van 4 films genieten, waaronder ook de openings- en de slotfilm. Op 5 maart gaat CinemAsia Film Festival van start met Aruna & Her Palate van regisseur Edwin (Posesif) – de film is gebaseerd op de bestseller van Laksmi Pamuntjak. Het verhaal: epidemioloog Aruna is uitgezonden om een uitbraak van de vogelgriep in Indonesië te onderzoeken. Haar vriend en tevens kok Bono gaat mee op reis voor een culinaire zoektocht naar een nasi goreng recept. De situatie wordt prikkelbaar wanneer Aruna’s oude geliefde Farish arriveert om haar werk te evalueren. Aruna maakt de droom van elke eetliefhebber waar. Daarnaast verleidt de film als zalige roadmovie door prachtige landschappen en een romance maar ook door een politieke kern met pit.
Afsluiten doet het festival dit jaar met de Europese première van The Lady Improper van Jessey Tsang met o.a. de legendarische actiester Lau Wing. Deze onafhankelijke film duikt in de seksfobie en vrouwelijke onderdrukking, onderwerpen die vaak vermeden worden in Aziatische samenlevingen. Tsang gebruikt een subtiele benadering om de weg van een vrouw van lichaamsschaamte naar zelfacceptatie in kaart te brengen. De film is een liefdesbrief aan de bescheiden, en hemelse smaken van de Hong Kong cuisine.

Lees HIER meer over de OISHII Asia films.

China

CinemAsia heeft binnen het programma 6 films uit China gekozen met doorgaans prangende socio-politieke thema’s, zoals de epische film An Elephant Sitting Still van de in 2017 overleden regisseur Bo Hu, die bekroond is met een Golden Horse Award voor Beste Film en op de Berlinale als meesterwerk onthaalt werd. Verder staan o.a. het meesterwerk Baby van art-house veteraan Liu Jie, die de consequenties van de Chinese éénkindpolitiek onderzoekt op het programma; evenals de rijkelijk bekroonde The Looming Storm van Dong Yue – waaronder de Best New Director bij de Asian Film Awards en 6 Golden Horse nominaties-, een atmosferische, nagelbijtende thriller die op een cruciaal moment van de Chinese geschiedenis speelt, wanneer de door de staat gerunde economie verschuift naar een nieuw tijdperk van kapitalistisch-socialisme. Of The Rib van Zhang Wei, bekend om zijn scherpzinnige sociale thematiek, die als eerste Chinese transgenders als onderwerp in een lange speelfilm behandelt en alsnog door de overheidscensuur is gekomen. Lees HIER meer over alle 6 films.


Downloads