CinemAsia presenteert het Competitie Programma 2019

CinemAsia presenteert het Competitie Programma 2019
Internationale jury bestaat uit Marjan van de Haar, Anthony Chen en Jan Doense

Van 5 t/m 10 maart brengt CinemAsia Azië op het witte doek in Amsterdam, in de filmtheaters Kriterion, Rialto en LAB111. In deze 12de editie, tevens de tweede editie voor CinemAsia’s Artistiek Directeur Maggie Lee, pakt CinemAsia groter uit dan de vorige edities, met ruim 40 films uit 15 landen.  Op het Competitie Programma staan dit jaar 9 films uit Hong-Kong, Japan, Taiwan, Indonesië, India, Maleisië, Korea, Vietnam en China, waaronder zes Nederlandse, twee Europese en één internationale première.

CinemAsia kiest ervoor opkomende, onafhankelijke filmmakers, naast makers van kwalitatief hoogwaardige mainstream films, een platform te geven in het Competitie Programma. Iedere film staat voor zijn cinematografische en artistieke visie. Samen laten zij de rijkdom aan thema’s en genres van de Aziatische film zien en reflecteren zij een complexe caleidoscoop van culturele, sociale en politieke karakteristieken uit de regio.

De jury is dit jaar samengesteld uit  Marjan van de Haar (Zakelijk Directeur IFFR, voormalig Algemeen Directeur bij o.a. Fortissimo Films), Anthony Chen (filmauteur, regisseur en producent) en Jan Doense, (Directeur van filmfestival Film By the Sea, initiator van events, distributeur en producer).

De internationale jury gaat de Competitie beoordelen in de categorieën Best Film, Best Director en Best Performer. De winnaars van de Competitie worden tijdens de feestelijke afsluitingsceremonie op
zondag 10 maart 2019 bekend gemaakt.

De Competitie films op een rij…

  • A Boy and Sungreen van Ahn Ju-young (Korea 2018 ) Internationale première
  • Ave Maryam van Ertanto Robby Soediskam (Indonesië 2018) | Europese première
  • Born Bone Born van Toshiyuki Teruya (Japan 2018) | Nederlandse première
  • Guang van Quek Shio-chuan (Maleisië 2019) | Nederlandse première
  • Long Time No Sea van Heather Tsui (Taiwan 2018) | Nederlandse première
  • The Looming Storm van Dong Yue (China 2017) | Nederlandse première
  • The Third Wife van Ash Mayfair (Vietnam 2018) | Nederlandse première
  • Tracey van Jun Li (Hong Kong 2018) | Europese première | European première
  • Tumbad van Rahi Anil Barve & Adesh Prasad (India 2018) | Nederlandse première

 

1. A Boy and Sungreen van Ahn Ju-young (Korea 2018 ) Internationale première

Bo-hee (Ahn Ji-ho), een gevoelige middelbare scholier, wordt door zijn moeder opgevoed. Wanneer hij per ongeluk erachter komt dat zijn zogenaamde dode vader misschien nog leeft, start hij een zoektocht met zijn beste vriend Nokyang (Kim Ju-a) alias Sungreen. Deze charmante, coming-of-age comedy-drama toont het talent van opkomende regisseur Ahn Ju-young, met zijn onnavolgbare droge humor en aanleg voor het neerzetten van beminnenswaardige, aparte personages. Ahn voorziet het onconventionele verhaal van allerlei kleine wendingen, bitterzoete emotionele veranderingen en stilistische eigenzinnigheden.

2. Ave Maryam van Ertanto Robby (Indonesie 2018) | Europese première

Zuster Maryam (Maudy Koesnaedi, Si Doel) verzorgt oudere nonnen in een verpleeghuis. Op een dag arriveert Yosef (Chicco Jerikho, Filosofi Kopi), een knappe, vrijzinnige pastoor, om de kerk te leiden. Wat begint met flirterige blikken eindigt zo, dat Maryam moet kiezen tussen passie en haar belofte aan god. Deze voor een Asian New Talent Award (Hong Kong Asian Film Festival) genomineerde film biedt een zeldzame inkijk in een Christelijke gemeenschap en tackelt een hartverscheurend verhaal over verboden liefde met een Indonesische twist. Soediskam is een talent om in de gaten te houden, getuige de manier waarop hij de innerlijke twijfels van zijn personages met subtiele complexiteit afbeeld. Zijn beeldtaal doet denken aan de sfeer doordrenkte meesterwerken van Wong Kar-wai.

3. Born Bone Born van Toshiyuki Teruya (Japan 2018)

Vier jaar na het overlijden van hun matriarch, komt familie Shinjo bijeen voor Senkotsu, een eeuwenoud ritueel uit Okinawa dat mensen de kans geeft om nog een laatste keer afscheid te nemen van geliefden. Deze gortdroge komedie toont een versplinterd gezin, dat een bijna uitgestorven traditie nodig heeft om weer nader tot elkaar te komen. Knotsgekke kluchtigheid terzijde, kan regisseur Toshiyuki Teruya de liefde voor zijn fotogenieke stad en maffe personages niet verbergen. Senkotsu mag dan morbide klinken, maar dit ritueel mondt juist uit in een ontroerende finale. Op Okinawa wonen ’s werelds langst levende mensen; deze film bevat hun filosofie over de levenscyclus, die misschien wel zorgt voor hun goede gezondheid. Winnaar van de Publieksprijs op Japan Cuts, New York.

4. Guang van Quek Shio-chuan (Maleisië 2019)

Wen-guang (Kyo Chen) is autistisch.Zijn jonge broer Didi (Ernest Chong) voed hem op sinds de dood van hun moeder. Didi doet er alles aan om passend werk te vinden voor zijn broer, maar die is op zijn eigen missie, dat zijn verborgen talenten en potentieel benut. Regisseur Quek Shio-chuan baseerde deze indrukwekkende debuutfilm op zijn eigen familiegeschiedenis. Zijn persoonlijke connectie met dit onderwerp schemert door in dit simpele, maar ook doeltreffende drama. In Azië kleven meer stigma’s aan autisme dan in Europa. Guang, licht, is open over de moeilijkheden die mensen met autisme voorgeschoteld krijgen.
Winnaar van drie prijzen op het 2018 Chinese Young Generation Film Forum.

5. Long Time No Sea van Heather Tsui (Taiwan 2018)

De op Orchid Island levende Tao zijn inheemse bewoners van Taiwan. Manawei (Pangoyod Si) is een jonge Tao die bij zijn oma leeft, terwijl zijn vader als taxichauffeur op het vaste land werkt. Chung-hsun (Huang Shang-he, Thanatos. Drunk) is een verveelde docent die op het eiland arriveert en een onverwachtse bond smeedt met Manawei en de Tao. Scenarist en regisseur Heather Tsui belicht de positie van de Tao, die rond 3.000 mensen telt en al voor meer dan 800 jaar op Orchid Island thuis is. Zij worstelen met de dynamiek tussen hun traditionele levenswijze en de moderne samenleving. Dit familievriendelijke drama, gecombineerd met een oog voor etnografisch detail, zet deze worsteling haarscherp neer. Hoofdrolspeler Pangoyod Si betovert met zijn spel – bij de Golden Horse Awards won hij de Best Newcomer Award.

6. The Looming Storm van Dong Yue (China 2017)

De provincie Hunan, 1996. Wanneer de lichamen van jonge vrouwen in een kleine stad worden gevonden, vermoedt de politie dat een seriemoordenaar rondloopt. Met grootse ambities besluit Yu Guowei (Duan Yihong), bewaker bij een staatsfabriek, detective te spelen. The Looming Storm is rijkelijk bekroond, o.a. met een Artistic Contribution Award en Best Actor op Tokyo Film Festival, Best New Director bij de Asian Film Awards en 6 Golden Horse nominaties. Dong Yue’s atmosferische, nagelbijtende thriller lijkt misschien op Memories of Murder van Bong Joon-ho, maar hij bevat ook een sleutel moment uit de Chinese geschiedenis, wanneer de door de staat gerunde economie verschuift naar een het tijdperk van kapitalistisch-socialisme. Duan Yihong is zinderend als anonieme man, wiens obsessies ervoor zorgen dat hij zijn grip op menselijkheid en gezond verstand verliest.

7. The Third Wife van Ash Mayfair (Vietnam 2018)

In de late 19e eeuw van ruraal Vietnam wordt de 14-jarige May (Nguyen Phuong Tra My) de derde vrouw van landeigenaar Hung (Le Vu Long). Ze hoopt zijn zoon te baren om haar positie te verstevigen. Na een verboden, seksuele ontwaking ondervindt May de bittere realiteit, dat geen van Hungs andere vrouwen zijn als wie ze zich voordoen. Herinneringen aan de patriarchale tirannie in Raise the Red Lantern en de decadente sensualiteit van The Scent of Green Papaya worden opgeroepen in dit briljante debuut van Ash Mayfair. Haar film onderscheidt zich door het delicate vrouwelijke perspectief. Met een prachtige ingenue in de hoofdrol betovert deze film ook door de visuele esthetiek die metaforisch de fases van het leven toont. Het verbaast niet dat Mayfair bekroond is met prijzen op de prestigieuze filmfestivals van San Sebastian en Toronto.

Tracy

8. Tracey van Jun Li (Hong Kong 2018) | Europese première

Tai Hung’s (Philip Keung) leven lijkt ideaal met een succesvolle onderneming en een geweldige vrouw (Kara Hui). Maar als zijn jeugdvriend overlijdt, wordt hij geconfronteerd met een geheim dat hij al lang bij zich draagt: hij is een vrouw, in het lichaam van een man. Klem tussen zijn taken als familieman en zijn eigen lotsbestemming, worstelt hij met de juiste beslissingen. Jun Li vertelt met dit regiedebuut een krachtig verhaal over identiteit en acceptatie – het is een zeldzaam LHBTQ-drama uit Hong Kong. Boordevol empathie en intellectueel inzicht, blijkt Tracey een baanbrekend filmwerk te zijn van een samenleving waar transgender kwesties nog taboe zijn. Naast het briljante, met een Golden Horse Award bekroonde spel van Ben Yuen als een oudere transgender operazanger, geeft gevestigd acteur Philip Keung een memorabele performance als bedwongen ziel.

9. Tumbad van Rahi Anil Barve & Adesh Prasad (India 2018)

In het dorp van Tumbbad is een vervloekte schat verstopt in een landhuis. In de jaren 30, wanneer vurig gestreefd wordt naar onafhankelijkheid in India, keert Vinayak Rao (Sohum Shah) terug naar zijn dorp om zijn erfelijk recht op het landhuis te claimen. In zijn honger naar goud, breekt hij een belofte aan zijn moeder, en riskeert dat zijn monsterlijke overgrootmoeder uit een eeuwenoude slaap ontwaakt. Een schijnbaar eenvoudige parabel over hebzucht neemt zo de vormen aan van een gruwelijke monsterfilm. Met twee SITGES-prijzen op zak, van een van de meest prestigieuze genre filmfestivals, vindt Tumbbad zijn horror niet alleen in effecten, maar ook in zijn verbeelding van menselijke gierigheid, tegen de achtergrond van een India dat als nieuwe natie staat probeert zich te vereenzelvigen met tradities uit het verleden.

Online staat de hele Competitie selectie HIER met trailers en info.

 


Downloads