Maggie Lee & Daan Vree

FilmLAB Speeddating: duwtje in rug filmmakers

In Updates by Marcel

Stel, je hebt als aanstormend filmmaker een mooie short film geproduceerd via CinemAsia FilmLAB. Hoe bereik je daarna een groter publiek? Distributie is voor beginnende filmmakers een complex proces van festival aanmeldingen, zoeken van relevante culturele evenementen en slim en hard netwerken. Maar waar begin je? FilmLAB speeddating geeft filmmakers een duwtje in de rug.

CinemAsia FilmLAB Distribution Speeddating Session

CinemAsia FilmLAB organiseerde onlangs een speeddating session waarbij de deelnemers van de jongste FilmLAB editie de kans kregen om specialisten uit de filmindustrie te ontmoeten. Niet alleen om te praten over distributie strategieën, hun carrière mogelijkheden en toekomstplannen. Maar ook om advies te krijgen hoe zij hun film een zo breed mogelijk bereik kunnen geven. Tijdens speeddates van 10 minuten kregen de deelnemers de kans om vragen en zorgen te delen. 

Een stevige line-up van filmspecialisten nam plaats achter de tafels: Alexa Rodrigues (Executive Producer Shortcutz Amsterdam), Wouter Jansen  (Short Film Distributeur ‘Some Shorts’ / Go Shorts Short Film Festival), Lisa Linde Nieveld (Short films specialist EYE International) en Myrthe Nymph Wai (FilmLAB participant 2017). En Maggie Lee, Artistic Director van CinemAsia & Head of Asian Filmcritics bij het Amerikaanse Variety. Deelnemende filmmakers waren onder andere Michael Creutzburg (Director of Truth Will Out), Daan Vree (Director of Hangul Blues), Alex Lai (Director of Inburgering), Deepti Rao (Writer of Father & Son).

Myrthe Nymph Wai

Fotografie: Marcel van Kanten

Terugblik specialisten op speeddating

Een terugblik op de FilmLAB speeddating met Myrthe Nymph Wai (FilmLAB deelnemer 2017) en Wouter Jansen (Short Films distributeur):

Wat is jouw rol in jouw organisatie (of lopende projecten)?

Myrthe: “ Ik ben een onafhankelijke filmregisseur en schrijver. Momenteel ben ik bezig met de ontwikkeling van een nieuw scenario voor een korte film, dat in de komende twee jaar geproduceerd wordt. Bij het aannemen van projecten investeer ik in projecten die mij na aan het hart liggen. “ Wouter: “Ik ben eigenaar van het filmdistributiebedrijf Some Shorts. ”

Hoe kijk je terug op de Speeddating sessie?

Myrthe: “ De speeddating sessie was een zeer goed georganiseerd en persoonlijk evenement in een erg comfortabele sfeer. Professioneel en persoonlijk, dat is CinemAsia in het algemeen. “ Wouter: “ Alle filmmakers benaderden hun projecten zeer professioneel en waren goed voorbereid met vragen voor ons. Ze hadden een duidelijk idee wat ze wilden bereiken. Het was een leuke informele sfeer, die was opgezet en de gesprekken werkten goed. ”

Sluit jouw specialistische kennis en strategie aan bij de deelnemers?

 Myrthe: “Ik zie mezelf niet als specialist omdat ik alleen persoonlijke ervaringen uit de filmsector kan delen.Ik denk dat dit net zo nodig is als branchekennis. Ik denk dat een oprechte en openhartige blik de enige manier is om de deelnemers te laten zien dat alles mogelijk is. En dat ze de mogelijkheden van hun films nooit moeten onderschatten. Ik kan ze helpen herinneren om de specifieke elementen van hun film niet als een beperking te zien, maar als een kracht. We zijn hier om de deuren te voor hen te openen. “Wouter: “ Om eerlijk te zijn, ik werk met zo’n select aantal echt sterke internationale projecten dat er niet echt een sterke match was van mijn kant voor een samenwerking. Maar ik kon zeker een aantal goede tips aan hen geven. Ik denk dat het belangrijk is dat ze leren samenwerken aan aan een festivalstrategie, in plaats van alles alleen te doen. En dat CinemAsia hierin een belangrijke rol kan spelen om deze kennis te behouden voor toekomstige projecten. “

Hoe zie je de positie van Cinemasia in het landschap van de Aziatische filmindustrie?

Myrthe: “CinemAsia en FilmLAB zijn uniek in hun werk en hebben jarenlang hard gewerkt aan de opbouw van hun sterke fundament. Niet alleen het festival, maar ook de vraag naar Aziatische film en verhalen zelf is veranderd. Zoals het er nu uitziet, heb ik het gevoel dat de neus van het schip in dezelfde richting wijst als de koers. Het enige wat nu nog moet gebeuren, is zeilen.” Wouter: “ CinemAsia is met FilmLAB echt een belangrijke speler op nationaal niveau. En een van de weinige festivals met zo’n specifieke focus. Met dit project produceren ze ook interessante nieuwe films, wat zeker een sterke toevoeging is. “