Diversiteit en vrouwen – een sleutel tot de hedendaagse Koreaanse cinema

News

Er is een zogenaamde “formule voor hitfilms” geweest in de Zuid-Koreaanse filmindustrie: dat een succesvolle een budget van meer dan 10 miljard KRW (7.82 miljoen euro’s) mag hebben; een cast met supersterren mag bevatten; en een kostuumdrama of actiefilm met een mannelijk hoofdpersonage moet zijn. In 2018 is die oubollige formule echter omvergeworpen. Megabudgettitels met traditionele hit-elementen boren niet meer het publiek aan dat ze horen te, of zelfs moeten, bereiken. In plaats daarvan doen kleine tot middelgrote films die aannames over prijs, genre en cast hebben doorbroken het relatief goed. Tegelijkertijd heeft de #MeToo-beweging afgelopen jaar momentum gekregen in Zuid-Korea, waardoor vrouwelijke filmmakers en films met vrouwelijke hoofdrolspelers die niet op misogyne of problematische wijze zijn afgebeeld het commercieel en kritisch gezien beter doen. CinemAsia’s Koreaanse selectie van dit jaar reflecteert deze trends in de recette en productie van nieuwe films.

Little Forest van vrouwelijke veteraanregisseur Yim Soon-rye was een van de grootste en meest onverwachte successen in Zuid-Korea van afgelopen jaar. Met een schamel budget van 1,5 miljard KRW wist de film niet alleen een publiek te bedienen met een delicaat festijn van biologisch eten en rurale landschappen, maar ze ook te trakteren met een moment van reflectie over wat men uit het leven wil halen. De film draait om een jonge vrouw die leert zelfvoorzienend te zijn door terug te keren naar haar geboorteplaats op het platteland, nadat ze voor haar tentamens is gezakt. De film is als kippensoep voor de ziel van jonge stedelingen.

A Boy and Sungreen is nog een film van een vrouwelijke regisseur. Van de namen van de protagonisten tot hun persoonlijkheden, regisseur Ahn Ju-young doorbreekt alle stereotypen rondom genderrollen. Zodoende biedt ze een delicate schetst van de subtiele details in het leven van twee tieners die emotioneel afhankelijk van elkaar zijn. Door een jongen en zijn beste vriend te volgen op een zoektocht naar zijn vermoedelijk overleden vader, impliceert deze coming-of-age-film dat de leegte achtergelaten door een afwezige vader niet per se door een andere man gevuld hoeft te worden. Misschien voldoet de liefde van naasten ook wel.

Lee Seok-geuns On Your Wedding Day is een romantische komedie, een genre dat de afgelopen jaren niet bepaald de hoogste prioriteit heeft gekregen in Korea. Het verhaal van dit stel is een proces van individuele groei. De prettige komedie toont niet alleen leuke, zalige, maar ook bittere momenten van hun romance om het publiek te vermaken of ze ook weer te laten verliezen in de herinneringen aan een eigen eerste liefde. Ondanks het feit dat hun relatie niet in een huwelijk eindigt, toont de film hoe dit stel – en met name de jongen – uiteindelijk samen en los van elkaar eindigen als betere volwassenen.

In eerste instantie past Dark Figure of Crime van Kim Tae-gyoon binnen het misdaadthrillergenre waar Koreaanse cinema in uitblinkt. De film heeft topacteurs Kim Yoon-seok (1987: When the Day Comes) en Ju Ji-hoon (Kingdom, Along with the Gods) als moordenaar en detective in de hoofdrol. Daarbij is de film gesteund door Showbox, een van de meest voorname studio’s uit het land. De film geeft de moordenaar echter vanaf het begin prijs, en focust daarma op het psychologische kat-en-muisspel tussen de twee. De film leunt volledig op de overtuiging en motivatie van de detective en de flashbacks van deze seriemoordenaar. Hoewel zowel de regisseur als de hoofdrolspelers mannen zijn, zit de film vol met sympathie voor de vrouwelijke personages door ze niet te behandelen als statistiek of plotmiddel, maar door te putten uit hun hartverscheurende verhalen van misbruik en onderwerping binnen de Koreaanse maatschappij.

Sonia Kil