CinemAsia Film Festival presenteert het Competitie Programma 2023

Van 7 t/m 12 maart brengt CinemAsia de vele gezichten van Azië op het witte doek in Amsterdam. Het Competitie Programma bestaat dit jaar uit 7 films van opkomende filmmakers uit China, Japan, Indonesië, Taiwan, Thailand, Myanmar en de Filipijnen. De competitiefilms worden beoordeeld door de internationale jury bestaande uit Taiki Sakpisit, Martijn te Pas en Suzanne van Voorst.

 

Taiki Sakpisit is filmmaker en beeldend kunstenaar. Zijn werk onderzoekt de onderliggende spanningen en conflicten en het gevoel van anticipatie in het hedendaagse Thailand. Zijn speelfilm The Edge of Daybreak (2021) ging op het IFFR in première in de Tiger Awards Competition en won de FIPRESCI prijs. Momenteel is hij artist in residence aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten.

Martijn te Pas was van 2000-2019 senior programmeur bij IDFA, adviseur voor het IDFA Bertha Fonds en las projecten voor het IDFA Forum. Van 2007-2013 was hij documentair adviseur van het Nederlandse Mediafonds. Momenteel adviseert en programmeert hij voor MIRAGE in Oslo en is programma-adviseur van Sheffield DocFest.

Suzanne van Voorst werd na een carrière als zelfstandig producent van documentaires en speelfilms creatief producent bij IDTVDocs (2006-2015), waarna zij tot haar pensionering in 2021 consulent documentaire was bij het Nederlands Filmfonds, waar zij tevens diverse advies- en bestuursfuncties bekleedde. Sindsdien is zij actief als freelance documentaire adviseur.

 

Tijdens de feestelijke slotceremonie op zondag 12 maart zullen de drie juryleden de winnaar van de films in COMPETITIE bekend maken.

7 competitie films uit diverse Aziatische landen en regio’s
CinemAsia’s COMPETITIE programma zet opkomende, onafhankelijke filmmakers met gevestigde makers van kwalitatief hoogwaardige mainstreamfilms naast elkaar in de schijnwerpers. Iedere film staat voor zijn cinematografische en artistieke visie. Samen laten zij de rijkdom aan thema’s en genres van Aziatische cinema zien en reflecteren zij een complexe caleidoscoop van culturele, sociale en politieke karakteristieken uit de regio.

A LONG JOURNEY HOME (China 2022) van Wenqian ZhangNederlandse première
Wanneer regisseur ZHANG Wenqian na een buitenlandse studie terugkeert naar haar ouderlijk huis, bevindt ze zich te midden van generatieconflicten en langslepende vetes. Het resultaat is een esthetisch bescheiden doch diep persoonlijk portret van een gebroken gezin. ‘A Long Journey Home’ is haar eerste feature. De documentaire ging in première op de Visions du Réel 2022 in de Burning Lights Competition en won daar de Juryprijs.

AUTOBIOGRAPHY (Indonesië, Frankrijk, Singapore, Polen, de Filipijnen, Duitsland, Qatar 2022) van Makbul Mubarak Nederlandse première
Een jonge man brengt zichzelf in gevaar door zijn verlangen naar goedkeuring. Puttend uit zijn eigen ervaringen, laat regisseur Makbul MUBARAK in Autobiography op indrukwekkende wijze zien hoe de militaire dictatuur van Indonesië de Indonesische jeugd beïnvloedt. Een huiveringwekkende debuutfilm die de blijvende gevolgen van het Soeharto-regime en het collectieve trauma van een natie blootlegt.
Vele prijzen wereldwijd, zoals de FIPRESCI priis op het Venice International Film Festival, Best Asian Film op het Taipei Golden Horse Film Festival en Best Asian Feature Film op het Singapore International Film Festival.

LITTLE BLUE (Taiwan 2022) van Lee Yi-FangEuropese première
In dit coming-of-age verhaal over verlangen en identiteit zoekt een middelbare scholier troost bij mannen op datingapps, nadat een intieme foto van haar is gelekt na haar eerste seksuele ervaring. De Taiwanese regisseur LEE Yi-fang laat in haar speelfilmdebuut op een gevoelige en subtiele manier zien hoe een tiener, zoekende naar intimiteit en seksueel genot, zichzelf en haar naasten beter leert begrijpen.
Little Blue is genomineerd voor de International New Talent Competition – Grand Prize op het Taipei Film Festival.

LEONOR WILL NEVER DIE (de Filipijnen 2022) van Martika Ramirez Escobar
In dit verfrissende, genre-overstijgende experiment waarin Pinoy actie en surrealistisch familiedrama hand in hand gaan, brengt een ongeluk met een vallende televisie een voormalige beroemde Filipijnse scenarioschrijver in de wereld van haar onvoltooide script.
Winnaar Special Jury Prize for Innovative Spirit op het Sundance Film Festival, de Amplify Voices Award op het Toronto International Film Festival en Best Director tijdens Sitges – Catalonian International Film.

WHAT HAPPENED TO THE WOLF? (Myanmar 2021) van Na Gyi Nederlandse première
Twee terminaal zieke vrouwen ontmoeten elkaar in het ziekenhuis en vinden troost bij elkaar. Deze moedige en tedere romantische film laat zien hoe belangrijk het is om het leven te omarmen. Het speelt zich af in het hedendaagse Myanmar en portretteert een tedere romance tussen de twee vrouwen; een zeldzaamheid in een land waar queer mensen worden vervolgd. Sinds de staatsgreep van februari 2021 is de Birmese filmmaker Na Gyi ondergedoken vanwege zijn politieke activiteiten.
Na het speelfilmdebuut Mi (2019) is dit de tweede speelfilm voor Na Gyi, waarvoor hij de Best Film prijs won op het Hobnobben International Film Festival en het Oldenburg International Film Festival. Actrice Eaindra Kyaw Zin won de Seymour Cassel Award voor Best Performance op het Oldenburg International Film Festival.

ARNOLD IS A MODEL STUDENT (Thailand, Singapore, Frankrijk, Nederland, Filipijnen 2022) van Sorayos Prapapan
Deze satirische komedie, geïnspireerd door de huidige ‘Bad Student’-protestbeweging in Thailand, laat zien hoe scholieren zich verzetten tegen het autoritaire systeem en zich inzetten voor vrijheid en een betere toekomst.
Won onder meer de New Talent Award op het Hong Kong Asian Film Festival, een Special Mention voor Asian Feature Film op het Singapore International Film Festival en een Golden Leopard nominatie tijdens Locarno International Film Festival.

SMALL, SLOW BUT STEADY (Japan, Frankrijk 2022) van Shô Miyake
In deze fijngevoelige film moet een jonge vrouwelijke bokser met een gehoorbeperking harde klappen incasseren: haar boksclub gaat sluiten vanwege de pandemie en de kwakkelende gezondheid van haar coach. Ze moet daardoor op eigen kracht verder. Dit is geen Rocky-achtige boksfilm, maar een diepgaande meditatie over doorzettingsvermogen. Hoofdrolspeelster KISHII Yukino schittert in dit delicate staaltje Japanse ‘slice-of-life’ cinema, gefilmd op 16 mm. Na And Your Bird Can Sing (2018) is dit de tweede film van MIYAKE Shô die op het Berlin Biennale wordt vertoond. Small, Slow but Steady is door Kinema Junpo uitgeroepen tot de beste Japanse film van 2022. Dit wordt beschouwd als de meest prestigieuze onderscheiding in de Japanse filmindustrie.

Hybride festivaleditie: veelzijdige blik op het boeiende Aziatische continent
CinemAsia, het enige pan-Aziatische filmfestival in Nederland, keert terug met een hybride festivaleditie, waarbij het publiek het kleurrijke Azië zowel persoonlijk kan beleven in de drie filmtheaters Studio/K, Rialto De Pijp, Rialto VU en de OBA als online via CinemAsia at Home. De selectie varieert van kaskrakers, arthouse tot spraakmakende documentaires. Naast de filmvertoningen is er het jaarlijkse programma voor de industrie, CinemAsia FilmLAB en staan zoals gebruikelijk ook workshops, Q&A’s, de Asian food bazaar en karaoke op het programma.

Benieuwd naar het volledige programma? Op dinsdag 14 februari wordt de volledige selectie bekend gemaakt op Cinemasia.nl en start de kaartverkoop.