VR-train

Taiwan’s Cinema van de Empathie of Waarom zijn Taiwanezen zo “Aardig”?

Bezoekers aan Taiwan zijn vaak enthousiast over de geweldige keuken, de levendige kunst, boekhandel- en cafécultuur. Zo’n harmonieuze mix van traditie en raffinement in het dagelijks leven! Maar waar ze zich echt over verbazen, is hoe aardig de lokale bevolking is. Of het nu de zachte toon van hun stem is. Of de warme gastvrijheid in winkels en eetgelegenheden. Of voorbijgangers die altijd de tijd hebben om vreemdelingen te helpen hun weg te vinden.

On Happiness Road

Taiwanezen mogen dan wel warm en genereus zijn. Dat is niet omdat ze altijd een comfortabel leven hebben geleid als eerste wereld burgers. Integendeel, ze hebben het belang van empathie en multiculturalisme geleerd door hun turbulente geschiedenis van kolonisatie, White Terror en Martial Law. En uiteindelijk dankij het economisch wonder en de democratisering. Deze ingrijpende veranderingen vormen het rijke historische raamwerk van onze Openingsfilm, de bekroonde animatie On Happiness Road. Het volwassen worden van de heldin Chi is een spiegel van die van Taiwan zelf. Chi groeit uit van een meisje met grote ogen tot een getrouwde vrouw, wiens American Dream verzuurd. Haar zoektocht naar geluk begint bij de verzoening met haar familie. En eindigt bij de acceptatie van haar culturele wortels.

Evolutie van aboriginal kunst en cultuur

De ontwikkeling van Taiwan tot een dynamische en diverse samenleving wordt weerspiegeld in de evolutie van de aboriginal kunst en cultuur naar het alledaagse. Er is een televisiekanaal dat uitsluitend gewijd is aan de inheemse bevolking en films over inheemse kinderen, een geliefd gezinsvriendelijk genre. Laha Mebow maakt deel uit van een beweging van regisseurs als Umin Boya (KANO) en Lekal Sumi (Panay), om een positief beeld te schetsen van andere inheemse volkeren in publieksvriendelijke films. Met een cast van voornamelijk inheemse afkomst, haar tweede film is Hang in There, is Kids een heerlijke, ecologische verbeelding van het leven in een Sqoyaw reservaat.

Hoewel het tijd kost om eeuwenlange onderdrukking van inheemse volkeren en discriminatie van hun voorouderlijke waarden te doorbreken, vindt de film toch een slimme en brutale manier om het publiek op te voeden in een culturele dualiteit. In een hilarische scène bezoeken drie onstuimige jongens een dierentuin tijdens een schoolreis naar Taipei. Terwijl de gids, een Han-Chinees, het behoud van bedreigde dieren predikt, geven de jongens hem tips over hoe hertenstoofpot te maken – de jacht is een eervolle en duurzame manier van leven in het reservaat.

Een muzikale reis

Empathie is ook de sleutel tot het leggen van internationale verbanden, Een mentaliteit die Laha Mebow begeleidt tijdens de zoektocht naar etnische identiteit in haar nieuwste film, Ça Fait Si Longtemps. Een documentaire over de muzikale reis naar de voormalige Franse kolonie Nieuw-Caledonië, waarin de veelgeprezen inheemse zanger-componist Sumin Rupi en “fingerstyle” gitarist Baobu Badulu elkaar ontmoeten en samen spelen met inheemse reggae muzikanten. Sommigen geloofden dat eeuwen geleden de voorouders van de New Caledonians de Stille Oceaan waren overgestoken. En zich in Taiwan hadden gevestigd. Terwijl ze verschillende stammen bezoeken en hun taal en sociale rituelen vergelijken met hun eigen rituelen, is het zowel een ontdekking van de wortels als een muzikale cross-over die hun creativiteit stimuleert, nadat ze thuiskomen. Sumin en Baobu zetten de illustere lijn voort van inheemse muziektalenten zoals A-Mei (Kullilay Amit), Ara Kimbo, Sammi Kao, Sharon Kao, Esther Huang (sterren in Hang in There, Kids) die opzien baarden in de Taiwanese pop- en folkscene.

Tolerantie

De vooruitgang in een samenleving wordt niet alleen strikt gemeten via het Bruto Binnenlands Product, maar ook door de mate van tolerantie. Taiwan is een voorbeeld in Azië omdat zij als eerste haar opmars is begonnen naar de legalisering van het homohuwelijk. Dear Ex is gebaseerd op een waargebeurde gebeurtenis die een katalysator voor de beweging is geworden. De weduwe van een professor moet leren om met zijn homoseksuele minnaar om te gaan, als haar tienerzoon bij hem intrekt, om aan haar gezeur te ontsnappen. Het is een zijdelingse botsing van persoonlijkheden, gewoontes en emoties. Maar ze vinden raakvlakken door de vitale link met het kind van hun geliefde. Dat Dear Ex in juni van dit jaar op het Taipei Film Festival een publieksprijs won, geeft aan dat de LGBTIQ-beweging op de steun van het publiek kan rekenen.

Sympathie en begrip zijn ook sentimenten die Xiao Mei wil oproepen bij het publiek. In dit stijlvolle en gewaagde mysterie worden de verblijfplaats van een vermist meisje en haar drugsprobleem samengebracht door verschillende mensen met wie ze de paden kruiste: haar huisbaas, haar ex-vriendin, haar broer, haar baas, de zakenman met wie ze in een auto-ongeluk terechtkwam. Directeur Maren Hwang en producent-D.P. Chung Mong-hung beweren dat er vele invalshoeken zijn om naar iets te kijken, dus je moet niet oordelen.

Culturele sensitivititeit

Het is algemeen bekend dat Taiwanezen zeer gastvrij zijn voor toeristen. Maar hoe zijn ze als buitenlandse gasten? Culturele sensitiviteit en internationale samenwerking worden gevierd in Omotenashi. In deze film wordt het Taiwanese zakelijke pragmatisme afgezet tegen het Japanse concept van gastvrijheid. De Japanse gedragscode van anticiperen op de behoeften van een gast en vanuit het hart dienen, is uiteindelijk een mindset die buiten de dienstverlenende sector van toepassing is op het ontvangen van en attent zijn voor iedereen. Een Japans-Taiwanese co-productie, geregisseerd door de Amerikaan Jay Chern. Deze film wijst de weg naar hoe Taiwanese filmmakers gebruik kunnen maken van hun affiniteit en openheid om deel te nemen aan meer buitenlandse projecten.

Maggie Lee

 

Ik wens je veel plezier tijdens ons CinemAsia On Tour TAIWAN FOCUS film festival.

Maggie Lee

Artistic Director
CinemAsia Film Festival
 
 
 

CinemAsia On Tour TAIWAN FOCUS

 
 
Film programma

Programma schema

Asian futurism diner

Love Talk

De Resonantie van Lost in Translation zijn

Virtual Reality Experience