Chair

Excuse me, een social escaping tool

CinemAsia is verheugd dat de Taiwanese design artist Yi Fei Chen 陳儀霏 exposeert tijdens CinemAsia On Tour TAIWAN FOCUS met haar kunst object, genaamd Excuse me. “Dit object, een stoel, is een metafoor voor mijn excuus voor een beperkte tijd van sociale interacties. Mijn stoel is een object om mijn verborgen behoefte aan een pauze te visualiseren,” aldus Yi Fei Chen.

Wanneer

Van 12 tot 30 Oktober in Natlab Eindhoven.

excuse me-chair-detailCommunicatie is de kunst van het overbrengen van gedachten en een fundamentele vorm van interactie. Terwijl verbale communicatie amper 7% van de taart voor haar rekening neemt, schrijven de stem en de lichaamstaal de overige 93% toe. Geografische en culturele verschillen leiden echter tot aanzienlijke inconsistenties. In grote lijnen is de (West-Europese) openheid tegenover een sterk geremde en conservatieve Aziatische houding een voorbeeld hiervan.

Metafoor

excuse me-chair-inflatedExcuse me, is een mechanisme dat een metafoor zou kunnen zijn om indirecte Aziatische kenmerken te laten zien. Het betekent niet dat er niet wordt gecommuniceerd. Of dat er geen sprake is van een gebrek aan openheid. Maar er is eerder sprake van een alternatieve manier van expressie. Het houdt in dat Aziaten in hun communicatieve systeem het vermogen hebben verweven om betekenis af te leiden uit vroegere suggesties en gevestigde waarheden – een middel om de “code” te ontcijferen. Een overdrijving van dit culturele verschil uit zich in het tot leven brengen van het excuus (de stoel). Deze kruk gedraagt zich als een behoeftig huisdier dat ook woede, dorst en uitscheidingsdrang uitstraalt. Deze nogal fictieve poëtische illustratie vangt het creatieve vermogen van mensen om een reeks van “witte leugens” te formuleren. Sommigen daarvan zijn ronduit belachelijk, maar geen daarvan heeft de intentie om te beschadigen.

Humor als universeel smeermiddel

Hoewel er verschillende overeenkomsten tussen verschillende culturen bestaan, heeft de designer ernaar gestreefd om de overeenkomsten tussen de verschillende culturen in te kapselen. Door het creëren van deze gekke stoel en mensen met verschillende culturele en geografische achtergronden te vermaken, concludeerde ze dat humor niet alleen een belangrijk smeermiddel is in het sociale leven van mensen, maar ook een universele taal en toegangspoort tot het begrijpen van deze veelzijdige culturen.

Over de design artist Yi Fei Chen 陳儀霏

Yi-Fei Chen is een Europese kunstenares geboren in Taipei, Taiwan. Ze behaalde haar bachelor’s degree in industrieel ontwerp in Taiwan en haar master’s degree in Social Design aan de Design Academy Eindhoven in Nederland. Haar vroege verkenningen waren gericht op de relatie tussen mensen en hun omgeving en bespraken de betekenis van massaproductie van industriële producten. En dagen de bestaande werking van de maatschappij uit door middel van satirische benaderingen. Introspectie en culturele reflectie zijn sindsdien het centrale fundament van haar werk geworden, haar recente projecten benaderen de cross-culturele identiteit en de generatieangst die zijzelf en haar generatie ervaren. In haar werk herinterpreteert ze bestaande (en vaak onzichtbare) sociale conventies vanuit het perspectief van het individu. En creëert ze objecten die deze sterke interne en externe dynamiek manifesteren in een krachtige visuele metafoor. Haar werk heeft wereldwijd tot belangstelling en controverse geleid in gemeenschapsfora. Haar oeuvre werd tentoongesteld in landen als Nederland, Zwitserland, België, Taiwan en Dubai.

Awards

2009     Shortlisted, Soulangh’s Design Award

2009     Shortlisted, Young Designers’ Exhibition

2013     The best of the best – 【W HOTEL / Trash Re-design】

2014     Delta Electronics Foundation

Exhibitions

2009   Young Designers’ Exhibition / Taipei

2013   Taiwan Design Expo x Taipei Design & City Exhibition / Taipei

2016   DAE graduation show in Dutch design week / Eindhoven

2016   “100 years of Dutch design” / Taiwan Design Museum

2017   “Where form meets art” / Antwerp

2017   “The principle of least effort” / Kunstvereniging Diepenheim

2017   “Translation error” / Dutch Design Week 2017

2017   “Change the System” / Museum Boijmans Van Beuningen

2017   “Global Grad Show”/ Dubai Design Week 2017

2018   “Change the System” / Boijmans museum / Rotterdam

2018    “Line of sight” / Mudac museum / Lausanne