IFFR 2024 – 13 Aziatische filmtips

De 53e editie van het International Film Festival Rotterdam begint over een paar dagen, van 25 januari tot 4 februari 2024. CinemAsia tipt 13 Aziatische films die te zien zijn tijdens het festival:

13 BOMBS (dir. Angga Dwimas Sasongko, Indonesia)

Everything goes BOOM! Wanneer de stad Jakarta wordt bedreigd door een mysterieuze groep militanten met 13 explosieven verspreid over de stad, moet het bureau voor contraterrorisme zijn best doen om de daders op te sporen en te voorkomen dat de bommen afgaan. Het wordt allemaal ingewikkelder wanneer twee tech-nerds, Oscar en William, betrokken raken en de inzet nog hoger wordt.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/13-bombs 

 

THE MISSING (dir. Carl Joseph E. Papa, Philippines) 

Eric is een jonge animatiekunstenaar die even een pauze neemt van zijn kunst. Hij koestert een geheime verliefdheid op Carlo, zijn vriendelijke collega, die hij niet durft te uiten. Dat kan ook moeilijk, want Eric kan niet spreken en zijn enige manier van communiceren is met een whiteboard dat om zijn nek hangt. Desalniettemin wordt Eric gedwongen uit zijn afzondering te komen en geconfronteerd te worden met verdrongen herinneringen aan zijn kindertijd en dreigende buitenaardse entiteiten wanneer zijn moeder hem vraagt om zijn vervreemde oom Rogelio te controleren.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/the-missing 

 

EVIL DOES NOT EXIST (dir. Hamaguchi Ryusuke, Japan)

De nieuwe film van de met een Academy Award bekroonde regisseur Hamaguchi Ryusuke, EVIL DOES NOT EXIST, vertelt het verhaal van het idyllische dorp Hasagawa, dat het doelwit wordt van projectontwikkelaars uit de grote stad. De strijd om deze kostbare omgeving te beschermen wordt op een trage manier in beeld gebracht. De filmgevoeligheid van Hamaguchi betovert de kijker en maakt het verhaal buitengewoon intrigerend.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/evil-does-not-exist 

LA LUNA (dir. M. Raihan Halim, Singapore, Malaysia)

In een klein, traditioneel dorp opent Hanie (Sharifa Armani) een lingeriezaak en brengt daarmee een frisse wind mee in de gemeenschap. Haar bedrijf loopt echter gevaar wanneer het strenge dorpsopperhoofd vastbesloten is om de zaak te sluiten. Sharifa Armani is een bekende Maleisische actrice, vooral bekend van haar rol in Sepet (2004), dat werd vertoond tijdens de 2e editie van CinemAsia in 2006.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/la-luna 

 

HUNGRY GHOST DINER (dir. We Jun Cho, Malaysia)

Wanneer haar vervreemde oom onverwacht opduikt bij haar foodtruck, besluit Bonnie naar huis te rijden naar haar vader. Ze voelt zich gedwongen om de nacht door te brengen in het door haar familie beheerde café nadat een plotselinge lockdown haar verhindert terug te keren naar Kuala Lumpur. Daar ziet ze de geesten van haar overleden dierbaren verzameld voor een heerlijke maaltijd. Dit fascinerende en herkenbare verhaal over het herstellen van familiebanden wordt vergezeld door aangrijpende cinematografie en de indrukwekkende prestatie van Keat Yoke Chen.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/hungry-ghost-diner 

 

FULL RIVER RED (dir. Zhang Yimou, China) 

De nieuwste film van Zhang Yimou is een krachtige en vakkundig uitgevoerde mix van actie, mysterie, kluchtige humor, romantiek en buddy-drama, waarin de focus ligt op de connectie tussen Sun, een ambitieuze commandant, en Zhang, een gewone soldaat met uitstekende overlevingsinstincten. FULL RIVER RED is een meeslepend verhaal over de werking van politieke macht, vol wendingen, verrassingen en loyaliteitsveranderingen te midden van cruciale diplomatieke ontmoetingen, een zoekgeraakte brief, een moord, en nog veel meer.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/full-river-red 

TENEMENT (dir. Inrasothythep Neth and Sokyou Chea, Cambodia) 

Na de dood van haar moeder keert Soriya terug naar Cambodja met een duidelijk plan: zichzelf vinden en werken aan haar kunst. In plaats van inspiratie en rust wordt ze echter begroet door een vreemde familie en een oud gebouw gevuld met duistere, angstaanjagende geheimen. TENEMENT suggereert een noodzakelijke betrokkenheid bij het politieke verleden van Cambodja door de reis van Soryia terug naar haar wortels te volgen, zonder de historische aspecten te overdrijven, en tegelijkertijd de kijkers op scherp te houden.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/tenement 

SCHIRKOA: IN LIES WE TRUST (dir. Ishan Shukla, India) 

Stel je voor dat er een land was waar mensen papieren zakken op hun hoofd dragen en waar elke beweging wordt gevolgd en gecontroleerd. Vervolgens, stel je voor dat het allemaal instort wanneer de verborgen burgers geruchten horen over een plek waar alle beperkingen verdwenen zijn. Deze betoverende animatie is gebaseerd op Ishan Shukla’s bekroonde korte film Schirkoa (2016) en bevat sterren zoals Golshifteh Farahani, Asia Argento, Lav Diaz en Gaspar Noé.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/schirkoa-in-lies-we-trust 

 

RIVULET OF UNIVERSE (dir. Possathorn Watcharapanit, Thailand)

De debuutfilm van Possathorn Watcharapanit volgt de pas gevormde vriendendriehoek bestaande uit Jit, Pim en Tat, die beginnen aan een reis die opvallend lijkt op die van het Thaise oude koningshuis: prins Prajit, zijn geliefde Orapim en Phommathat de koning. Dit historische mysterieuze verhaal vormt het decor voor dialogen tussen het moderne leven, historische gebeurtenissen, oude verhalen en moderniteit.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/rivulet-of-universe 

 

SMALL HOURS OF THE NIGHT (dir. Daniel Hui, Singapore) 

Een vrouw wordt de hele nacht lang ondervraagd door een man. Naarmate de tijd verstrijkt, wordt haar getuigenis verdacht, vol tegenstrijdigheden en onjuistheden. Daniel Hui verandert op vakkundige wijze een eenvoudig politieonderzoek in een mysterieuze, verontrustende ervaring rechtstreeks uit Kafka’s Het Proces, maar met een Singaporese draai. SMALL HOURS OF THE NIGHT maakt het voor de kijker mogelijk om door de ogen van een onderwerp te kijken dat vecht tegen het meedogenloze rechtssysteem.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/small-hours-of-the-night 

BLUE GIANT(dir. Tachikawa Yuzuru, Japan) 

Het leven van een muzikant draait om roem, geld en sterrendom. Voor de jonge saxofonist Dai Miyamoto is het echter ook gevuld met tegenslagen, strijd en obstakels. Verrassend genoeg breken deze hindernissen zijn karakter en vastberadenheid niet – zijn overtuiging en passie moedigen zijn vrienden, Yukinori en Shunji, aan om muziek te gaan maken en een jazzband op te richten. BLUE GIANT is een verhaal van ongelooflijke moed, verteld met de prachtige middelen van op anime geïnspireerde animatie.

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/blue-giant 

 

ELEGIES (dir. Ann Hui, Hong Kong) 

In haar nieuwste productie neemt Ann Hui de kijker mee op een reis om poëzie te ervaren. En, zoals altijd, doet ze dat met de grootste gevoeligheid en zorg. Door middel van interviews met hedendaagse dichters zoals Huang Canlan, Liu Wai Tong, en de overleden Shi Shi, vangt ELEGIES de unieke ritmes van hun dagelijkse leven en hun verschillende houdingen ten opzichte van de wereld.

Ann Hui is een van de meest gerenommeerde en getalenteerde kunstenaars van de Hong Kong New Wave. Drie van haar films werden vertoond op het CinemAsia Film Festival: Boat People (1982), A Simple Life (2011) en Love after Love (2020).

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/elegies 

YOHANNA (dir. Razka Robby Ertanto, Indonesia) 

De principes van geloof en de realiteiten van het dagelijks leven in het hedendaagse Indonesië worden behandeld in het nieuwste dreigende drama van Ertanto. YOHANNA onderzoekt de delicate toestand van duizenden jonge levens, die progressief in intensiteit toenemen terwijl het zowel het politieke als het persoonlijke omarmt. Het titelpersonage, een jonge non die twijfels heeft over haar geloof, duikt dieper in de angstaanjagende wereld van jonge arbeiders.

Robby Ertanto’s film AVE MARYAM uit 2018 werd vertoond op de 12e editie van CinemAsia in 2019.

Actrice Laura Basuki speelt de hoofdrol in de bekroonde film 24 Hours With Gaspar (2023, Indonesië).

https://iffr.com/en/iffr/2024/films/yohanna