It’s A Wrap! – The making of FilmLAB’s OLD MISS

In januari kwamen de cast en crew van de film OLD MISS, een CinemAsia filmLAB-productie, bijeen in Rotterdam voor hun laatste opnamedag. De korte film OLD MISS, geschreven en geregisseerd door Chinh Van Tran, vertelt het verhaal van Miss, een Vietnamese oppas die in Nederland woont en voor twee Vietnamese kinderen zorgt. Wanneer ze hoort dat haar diensten voor het gezin niet langer nodig zijn, moet ze beslissen hoe ze afscheid neemt van de kinderen voor wie ze hun hele leven heeft gezorgd.

Chinh schreef het script drie jaar geleden, pitchte het tijdens het PitchLAB-evenement van CinemAsia in maart en begon de ontwikkeling ervan in december samen met CinemAsia FilmLAB-producer Helen Tsang. Chinh vond inspiratie voor het verhaal in het echte leven toen ze het gezin van haar neef in Europa bezocht en kennismaakte met de twee kinderen van haar neef die werden opgevoed met hulp van hun oppas. De mooie relatie die de kinderen hadden met hun oppas vormde het startpunt van wat het verhaal van OLD MISS zou worden. Omdat OLD MISS zo’n persoonlijk verhaal is en zo dicht bij het hart ligt, besloot Chinh om het zelf te regisseren, waardoor OLD MISS haar regiedebuut werd.

Chinh zegt: “Ik ben echt dankbaar voor het team en voel me op veel manieren gezegend. Ik heb veel geschreven voor korte films en met mijn vrienden samengewerkt tijdens hun eerste regieklussen. Dus ik heb geleerd over alles wat mis kan gaan tijdens de productie en daar maakte ik me zorgen over. Maar bij deze productie ging veel goed, en daar ben ik dankbaar voor. Alles was goed gepland, we hebben zelfs veel versies van het storyboard gemaakt. Ik ben ook erg blij met onze hoofdrolspeelster Miss H. die Old Miss speelt. Voor mij was het heel belangrijk om Vietnamese acteurs te casten en vooral voor Old Miss, iemand die echt Vietnamees spreekt. Als ik films zie waarin een acteur wordt gecast die Vietnamees zou moeten zijn maar als ze praten, kun je horen dat ze dat niet zijn, doet het pijn. Dus ik ben echt blij dat we Miss H. hebben gevonden om de rol te spelen. Ze past perfect bij de rol.”

Voor Miss H. zal OLD MISS haar acteerdebuut zijn. Ze verhuisde ongeveer twee jaar geleden van Hanoi naar Nederland en genoot erg van de acteerervaring.

Miss H. zegt: “In de afgelopen filmdagen zijn de cast en crew heel close geworden. Daarom voel ik me een beetje verdrietig dat het al de laatste opnamedag is. Ik ga het zeker missen. Het was echt leuk op de set, en het was erg leuk om met de kindacteurs Louis en Celine te werken. Ze zijn zo grappig en soms onvoorspelbaar. Ik hoop in de toekomst meer te acteren.”

Het grootste deel van de laatste opnamedag vindt plaats in een mooi ingericht en gezellig appartement in Rotterdam, vlakbij Voorhaven Delfshaven. En net zo mooi als de omgeving, met een indrukwekkende molen en een geweldig uitzicht over de gracht, is ook de binnenkant van het appartement, waarvoor de setdesign is verzorgd door Indy YuQian.

Indy zegt: “Werken op de set was soms een beetje chaotisch, maar echt leuk. Ik kom uit Leeuwarden en meestal, wanneer ik werk aan setdesign en kostuums, is er een lokaal team van mensen om me te helpen en met wie ik constant samenwerk. Hier in Rotterdam heb ik geen eigen team uit Leeuwarden om te helpen en ken ik ook nog niet veel mensen, wat het soms een beetje uitdagend maakt maar wel echt leuk. Ik heb alles gedaan, van setdesign, aankleding tot foodstyling, en ben echt onder de indruk van hoe goed Louis en Celine het doen. Ze zijn nog zo jong, maar ze hebben geweldig werk geleverd.”

En wanneer er niets meer te filmen is op de eerste locatie, is het tijd voor cast en crew om naar de tweede locatie te verhuizen. Deze bevindt zich buiten, in de buurt van het Vietnamese restaurant Pho Hanoi. En verantwoordelijk voor het laten doordraaien van de productie en ervoor zorgen dat de juiste mensen op het juiste moment op de juiste plaats zijn, is first assistant director Sam van Lieshout. Wat speciaal is aan de productie van OLD MISS is niet alleen de overwegend Aziatische en Nederlands-Aziatische cast en crew, maar ook het feit dat er meerdere talen worden gesproken op de set: Vietnamees, Nederlands en Engels. Het is ook Sam die helpt bij het overbruggen van deze taalbarrières.

Sam zegt: “Ik ben hier om Chinh te ondersteunen in haar rol als regisseur. Voor mij is het de eerste keer als first AD, maar ik geniet er erg van. Ik streef ernaar om in de toekomst producent te worden. Tot nu toe verloopt alles qua planning erg soepel. Daar ben ik erg blij mee. Chinh spreekt Engels en Vietnamees, en wanneer ze de kinderen regisseert, help ik door Chinh’s instructies in het Nederlands te geven. Gewoon om ervoor te zorgen dat alles duidelijk is voor iedereen. Louis en Celine spreken Nederlands en Vietnamees, maar begrijpen Chinh niet altijd goed omdat ze een ander dialect spreekt dan het Vietnamees dat ze thuis gewend zijn. Schakelen tussen al deze talen kan soms verwarrend zijn, maar het is ook echt grappig. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik heb gezien hoe het er op het scherm uit zal zien, maar omdat de dialoog in het Vietnamees is, weet ik de betekenis nog niet volledig. Dus ik kan niet wachten om het bij elkaar te zien komen (met ondertitels enz.) in de montage.”

Het wordt al donker buiten en als Chinh tevreden is met de laatste opname, is het na vijf intensieve opnamedagen tijd om het af te ronden! De dag eindigt feestelijk, niet alleen omdat de opnames zijn voltooid en iedereen uitkijkt naar de wereldpremière van OLD MISS op het CinemAsia-festival in maart, maar ook omdat het toevallig de verjaardag van Louis is!

Gefeliciteerd Louis, en natuurlijk de rest van de cast en crew met het succesvol afronden van de opnames van OLD MISS!

OLD MISS

CAST: Miss H., Anna, Louise en Celine

CREW: Helen Tsang – Producent, Chinh Van Tran – Schrijver/Regisseur, Sam van Lieshout – 1st AD, Luca Ottmann – DOP, Stein Boon – Gaffer, Kristian Dekker – 1st AC, Ting Fung Cheung – Geluidsoperator, Indy YuQian – Production designer, Rebeka – PA/Runner, Sonriza – PA/Runner

OLD MISS maakt deel uit van het CinemAsia-programma “Crossing Borders: Asian-European Media Makers shorts” en wordt vertoond op zaterdag 9 maart om 11:30 uur in Studio/K. De vertoning wordt gevolgd door het panel “Wie kan welk verhaal vertellen? – Het verkennen van positiebepaling in storytelling,” waar filmmakers en besluitvormers de complexiteiten van representatie en positiebepaling in het Nederlandse Aziatische medialandschap zullen bespreken.

Koop hier je tickets!

Auteur: Aubrey van Leeuwen