Terug in de Tijd: Nederlands-Aziatische Perspectieven op CinemAsia 2024

CinemAsia heeft niet alleen als doel het beste van de hedendaagse Aziatische cinema naar Nederland te brengen, maar streeft er ook naar de verhalen van de Nederlandse Aziatische diaspora te ondersteunen. Deze verhalen zijn altijd een belangrijk onderdeel geweest van ons festival en dat is dit jaar niet anders! Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van het CinemAsia Film Festival zijn we trots om een speciale selectie van Nederlandse Aziatische Klassiekers te presenteren, die de diversiteit en schoonheid van de diasporische ervaringen weerspiegelen.

De films in de categorie Nederlandse Aziatische Klassiekers nemen ons mee terug in de tijd, naar het begin van de jaren 2000. Deze films waren de eerste die hun verhaal vanuit een insiderperspectief vertelden, en legden daarmee de basis voor een nieuwe generatie filmmakers, die hun stemmen lieten horen.

 

JACKY (Nederland, 2000)
Regie: Fow Pyng Hu en Brat Ljatifi

Jacky, een tweede generatie Chinees-Nederlandse jongen die is opgegroeid in een vacuüm tussen twee culturen, wordt door zijn moeder aangespoord om met een vrouw uit China te trouwen, de traditie te volgen en het ouderlijk huis te verlaten. CinemAsia presenteert een nieuwe 4K digitale vertoning van een Nederlands-Aziatische klassieker (de eerste Nederlands-Chinese film), gescand vanaf de originele 35 mm cameranegatieven. De film bevat een van de meest bekende Chinees-Nederlandse actrices, Eveline Wu, die ook een kookboek heeft geschreven met heerlijke Aziatische recepten (Simply Asian. De lekkerste Aziatische gerechten om thuis te maken). Deze eenmalige vertoning van de eerste Nederlands-Chinese film wordt gevolgd door een Q&A met regisseur Fow Pyng Hu.

Screening: WO 6 maart 17:35, Studio/K + Q&A

 

POSITION AMONG THE STARS (Nederland, 2010)
Originele titel: Stand van de Sterren
Regie: Leonard Retel Helmrich

Het laatste deel van de trilogie over modern Indonesië van de inmiddels overleden Leonard Retel Helmrich, waarin hij gedurende 12 jaar drie generaties van de christelijk-islamitische familie Sjamsuddin volgt, vanuit de sloppenwijken van Jakarta. Na de vertoning zal CinemAsia hem een Lifetime Achievement Award (in memoriam) presenteren, die door zijn zus, Hetty Naaijkens-Retel Helmrich, in ontvangst zal worden genomen. 

Screening: WO 6 maart 18:45, Rialto de Pijp + Q&A

 

CHIN. IND. LIFE BEHIND THE SERVING HATCH (Nederland, 2001)

Regie: Yan Ting Yuen

Mogelijk vanwege haar Chinese achtergrond slaagde regisseur Yan Ting Yuen erin om met deze documentaire door te dringen achter het doorgeefluikje van een van de vele (inmiddels verdwijnende) Chinees-Indonesische restaurants. 23 jaar later blijft de documentaire relevant, omdat steeds meer Chin. Ind. restaurants verdwijnen. Yan Ting publiceerde samen met medeauteurs het boek Chin. Ind. Rest. Kookboek (2023), met de beroemde “geheime” recepten van de unieke gerechten van de restaurants. Het boek zal na de vertoning te koop zijn en je krijgt de kans om het door de auteur te laten signeren!

Screening: ZO 10 maart 12:00, Rialto VU + Q&A

 

MADE IN KOREA: A ONE WAY TICKET SEOUL-AMSTERDAM? (Nederland, 2006)
Regie: In-soo Radstake

In deze documentaire gaat In-Soo RADSTAKE op zoek naar zijn ware identiteit: is hij Nederlands of Koreaans? Een persoonlijke reis waarin hij praat met medegeadopteerden en op zoek gaat naar zijn biologische moeder. In zijn debuutfilm claimt hij zijn Koreaanse identiteit, vergelijkbaar met andere opkomende documentaires die zich ook richten op de geschiedenissen van mensen met adoptieachtergronden. Een van deze films is DUMPLING STORIES, een 40 minuten durende VICE-documentaire over Nederlands-Chinese geadopteerden, die zal worden vertoond samen met MADE IN KOREA, gevolgd door een paneldiscussie over adoptie in Nederland.

Screening: DO 7 maart 18:30, Rialto VU + Panel

 

SOUNDS OF ORIGIN (Nederland, 2018)
Originele titel: Klanken van Oorsprong Regie: Hetty Naaijkens-Retel Helmrich

Regisseur Hetty Naaijkens-Retel Helmrich vertelt het verhaal van verschillende Nederlands-Indische musici die, samen met meer dan 350.000 andere Nederlands-Indische mensen, tussen 1945 en 1962 gedwongen werden terug te keren naar hun oorspronkelijke thuisland Nederland. Hoewel al deze musici zeer verschillend zijn van elkaar, hebben ze veel gemeenschappelijkheden: hun geschiedenis van oorlog, vluchten, opnieuw beginnen in een vreemd land en zich aanpassen. Bovendien is muziek hun grootste uitlaatklep. Na de vertoning van deze unieke film is er een Q&A met de regisseur.

Screening: VR 8 maart 13:55, Studio/K + Q&A

 

Daarnaast kun je ook het programma CROSSING BORDERS: ASIAN-EUROPEAN MEDIA MAKERS bekijken, met een selectie van korte films van jonge filmmakers die zich bezighouden met Aziatisch-diasporische thema’s en de voortdurende zoektocht naar identiteit over grenzen heen. Net zoals de filmmakers en vertegenwoordigde gemeenschappen continentale grenzen hebben overschreden, doorkruisen de films de grenzen van genres, stijlen en landen.

Na de vertoning volgt het panel “Wie kan welk verhaal vertellen? – Verkenning van positiebepaling in storytelling“. Dit panel bespreekt de complexiteit van representatie en positionering in verhalen vertellen, vooral binnen het Nederlandse- Aziatische medialandschap. Het benadrukt het belang van diversiteit en inclusie en wat er nog moet gebeuren in de industrie.

Screening: ZA 9 maart 11:30, Studio/K + Q&A

 

 

OLD MISS (Nederland, 2024)
Regie: Chinh Tran
Wanneer een Vietnamese vrouw wordt ontslagen als oppas, moet ze beslissen hoe ze afscheid neemt van de kleine kinderen waarvoor ze hun hele leven heeft gezorgd. Deze film is geproduceerd door CinemAsia FilmLAB. Met FilmLAB streven we ernaar de vertegenwoordiging van Nederlands-Aziatisch filmtalent te bevorderen door hen de kans te bieden hun verhaal op het grote scherm te vertellen.

BRINDO (Nederland, 2024)
Regie: Andrew Van der Ven
In deze documentaire volgen we Dewi en Cynthia, die nieuwsgierig zijn naar hoe hun Indo-achtergrond hun leven heeft gevormd. Hoe was het leven voor hun voorouders? Hoe kwamen ze naar Nederland? En waarom belandden ze juist in Breda?

THE PERFORMANCE (Nederland, 2023)
Regie: Claire Zhou
Een authentieke, prachtig gemaakte film die het autobiografische verhaal van de filmmaker vertelt vanuit het perspectief van de moeder. Naarmate de feestelijke nieuwjaarsvieringen van de Chinese kerk naderen, wordt het steeds moeilijker voor koorlid Lin om haar transgender dochter voor de gemeenschap te verbergen.

THE CUT (Verenigd Koninkrijk, 2021)
Regie: Zhao Jing
The Cut is een essayistische film die verkent wat thuis betekent voor een buitenstaander die in een vreemd land woont. De juxtapositie van geluid en beeld creëert een gelaagd en intiem portret van een straat in Londen genaamd The Cut, waar de regisseur zelf woont.

GAYAU (België, 2023)
Regie: Joey Kwan
Een ontroerende en hartverwarmende film over familie, leven en dood door de lens van een vader-dochter relatie. Deze film is opgedragen aan de vader van de filmmaker. Het leven van Jennifer en haar familie wordt op zijn kop gezet wanneer haar vader plotseling wordt gediagnosticeerd met kanker. Zal de familie Wong hun culturele en generatieverschillen opzij kunnen zetten voor het welzijn van hun vader?

Lees meer over de Nederlands-Aziatische diaspora-ervaringen en films hier. Noteer de datum van 5-10 maart voor fantastische films en evenementen bij Studio/K, Rialto de Pijp en Rialto VU!